تبلیغات
Special
قالب وبلاگ

Special
خدای زرتشت بخشایشگر و پرجوش است وپس از کسی که می بخشدنبایدترسید،تنها چیزی که از آن باید ترسید همان ترس است...

«جلفا»، محله‌ای که روزگاری تنها ارامنه در آن زندگی می‌کردند، امروز از مناطق پر رفت و آمد اصفهان شده است و دیگر مخصوص اقلیت خاصی نیست.

به گزارش ایسنا، خانه‌های خشت و گلی و معماری‌های کهن جلفا، از قدمت تاریخی کوچه‌ها و خیابان‌هایش خبر دارد که این روزها با ریسه‌های رنگی چراغانی شده‌اند و خبر نو شدن سال میلادی را نوید می‌دهند.

از کوچه پس کوچه‌های جلفا که می‌گذری، پشت شیشه خانه‌های ارامنه نمادی از حال و هوای عید را می‌بینی. به همین بهانه و همزمان با سال نو میلادی، با یکی از ارامنه جلفای اصفهان گفت‌وگویی كردیم تا با حال و هوای عید این همشهریان در اقلیت، بیشتر آشنا شویم.

عکسهایی از جلفای اصفهان در شب کریسمس

«جلفا»، محله‌ای که روزگاری تنها ارامنه در آن زندگی می‌کردند، امروز از مناطق پر رفت و آمد اصفهان شده است و دیگر مخصوص اقلیت خاصی نیست.

به گزارش ایسنا، خانه‌های خشت و گلی و معماری‌های کهن جلفا، از قدمت تاریخی کوچه‌ها و خیابان‌هایش خبر دارد که این روزها با ریسه‌های رنگی چراغانی شده‌اند و خبر نو شدن سال میلادی را نوید می‌دهند.

از کوچه پس کوچه‌های جلفا که می‌گذری، پشت شیشه خانه‌های ارامنه نمادی از حال و هوای عید را می‌بینی. به همین بهانه و همزمان با سال نو میلادی، با یکی از ارامنه جلفای اصفهان گفت‌وگویی كردیم تا با حال و هوای عید این همشهریان در اقلیت، بیشتر آشنا شویم.

عکسهایی از جلفای اصفهان در شب کریسمس
«کارین درمادرسیان» (27 ساله)، بانویی از جامعه ارامنه اصفهان، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آداب و رسوم عید ارامنه در ایران، گفت: از بارزترین آداب عید نزد مسیحیان ایرانی، تزیین درخت کاج است که نماد سرسبزی و برکت در زندگی بوده و در چهارفصل سبز است و هم به‌دلیل شکل مثلثی درخت، یادآور ثلیث است و از قرن 17 میلادی در اروپا و سپس همه دنیا مسیحیت مرسوم شده است.

وی با بیان این كه این رسم ریشه آلمانی دارد؛ گفت: هرچند در ادیان باستان ارامنه، پرستش درخت و گیاه مرسوم بوده است.
عکسهایی از جلفای اصفهان در شب کریسمس
درمادرسیان درباره شیوه تزئینات درخت كاج نیز اظهار كرد: بیشتر از شیرینی‌جات و خوراکی‌های شیرین یا نمادهایی از آنها استفاده می‌شود که در واقع هم شیرینی را به خانه بیاورد و هم هدیه‌ای از درخت برای کودکان باشد. در راس درخت هم ستاره‌ای قرار می‌گیرد که نماد تولد عیسی مسیح(ع) است. در عهد عتیق آمده، زمانی که منجی متولد می‌شود، ستاره‌ای در آسمان ظهور می‌کند.

وی در مورد آداب و رسوم عید ارامنه و آمیختگی آن با آداب و رسوم ایرانی نیز، تصریح كرد: عده‌ای از ارامنه 25 دسامبر را به عنوان سالروز تولد عیسی(ع) قبول دارند که همزمان است با تولد میترا و شب یلدای ایرانی. به این علت که تولد میترا روز شکوهمندی بوده و کلیسای ارتودکس روز تولد مسیح را از 6 ژانویه به 25 دسامبر تغییر می‌دهد و به عنوان تولد خورشید حقیقت، این روز را جشن می‌گیرد.
عکسهایی از جلفای اصفهان در شب کریسمس
درمادرسیان در خصوص شباهت این عید با اعیاد ملی ایرانی نیز گفت: رسم خانه تکانی و خرید شب عید و نوکردن فضای بیرونی به امید نو شدن فضای درونی و دید و بازدید سال نو و بجز این رسم خوردن خوراک خاص در شب تولد مسیح است که الهام گرفته از نوروز باستانی است که از جمله غذاها ماهی و کوکوسبزی است که تنها در میان ارامنه ایران مرسوم است.

وی افزود: ظاهرا کوکوسبزی همان نماد سرسبزی و برکت در خانواده و ماهی هم نماد مسیحیان است. همان‌طور که در نقاشی غارها هر کجا نقش ماهی وجود داشت، نشان از حضور عده‌ای مسیحی در آن مکان بوده است.
عکسهایی از جلفای اصفهان در شب کریسمس
درمادرسیان درباره رسم و رسوم عیدی دادن نیز، گفت: عیدی دادن هم از رسوم مشترک همه ادیان است با این تفاوت که در فرهنگ مسیحیان عیدی از طرف شخصی که به «بابانوئل» مشهور است، آورده می‌شود.

وی در خصوص «بابانوئل» نیز توضیح داد: بابانوئل نیز خاستگاه آلمانی دارد و موجودی خیالی است که از سرزمین دوردست سردسیری می‌آمده به نام «لاپلاندی» مشهور به «سانتاکلوس» که برمی‌گردد به شخصی به نام «سنت نیکلاس» در قرن چهار كه آدم خیری بوده و شبانه و به‌صورت مخفی در خانه فقرا سکه طلا می‌انداخته است تا شبها به‌ویژه شبهای عید مایحتاج خود را فراهم کنند. نوئل به معنی خیر و نیکی و بابا هم که منشاء و منبع معنی می‌دهد و در کل بابانوئل سنبل «نیکی مخفیانه در جهان» است. ارامنه تصمیم بر این دارند که سنت «کاقان بابا» را که نمایی از همان بابانوئل، اما با باوری ارمنی و پوششی متفاوت دارد، احیا کنند.
عکسهایی از جلفای اصفهان در شب کریسمس
درمادرسیان در زمینه سنت سال نو در جامعه ارامنه نیز اظهار كرد: در گذشته خانواده‌های بیشتری در کنار هم بودند و جشن سال نو باشکوهتر بود، امروزه به دلیل مشکلات عمومی فرصتها محدودتر شده، اما رسم بر این است که خانواده زمان تحویل سال کنار یکدیگر در کنار درخت تزیین شده خود بنشینند و دعا کنند و بعد از آن در مراسم کلیسا شرکت می‌کنند.

وی با بیان این كه بچه‌ها در این عید سهم اصلی را دارند، ادامه داد: از این جهت که باورهای کودکانه آنها رنگ و بوی خاصی به عید می‌دهد، همان باور به هدیه‌ای از سمت بابانوئل و تلاش بزرگترها برای واقعی‌تر جلوه دادن این نماد حال و هوای خاصی در مدارس و خانه‌ها دارد.

درمادرسیان در مورد تهیه درخت کاج نیز گفت: سالها قبل هر کس خودش مسئول تهیه درخت بود، اما چند سالی است سازمان حفاظت از جنگل‌ها قطع درخت کاج را ویژه عید مسیحیان محدود کرده و به ناچار مسیحیان ایرانی از درخت مصنوعی استفاده می‌کنند و هدیه‌های سال نو را زیر درخت می‌گذارند و جشن می‌گیرند.
[ دوشنبه 12 دی 1390 ] [ 11:02 ق.ظ ] [ sevda ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

آدم ها می آیند،زندگی میکنندو میمیرند
اما فاجعه ی زندگی تو آن زمان آغاز میشود که آدمی میرود اما نمیمیردبلکه زنده می ماند ونبودنش در بودن تو چنان ته نشین میشود که تو میمیری در حالی که زنده ای....
nataz.blogfa.com
نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب


ابزار پرش به بالا ارسال در فرندفا